Bruker du Mac? Tips til hvordan du kan forbedre opplevelsen med Microsoft 365
Datamaskinene våre er definitivt våre viktigste verktøy i det daglige arbeidet, og bærbare maskiner er nå mer enn noen gang viktige for at vi skal kunne være produktive. Det er samtidig viktig at de samme tjenestene fungerer sømløst uansett hvilken type enhet du bruker. Med dette i bakhodet, vil vi nå ta for oss noen av de nyeste Microsoft 365-innovasjonene som kan bidra til at du som bruker Mac kan bli enda mer produktiv.
Universal support for Mac-maskiner med M1 prosessor
Microsoft kunngjorde for en liten stund siden nye versjoner av Microsoft 365 for Mac-apper som kjører på maskiner med M1-prosessor. Dette betyr at Office-appene Outlook, Word, Excel, PowerPoint og OneNote vil kjøre enda raskere og dra full nytte av ytelsesforbedringene på nye Mac’er. Det vil dermed øke produktiviteten for de som jobber på en ny MacBook Air, 13-tommers MacBook Pro og Mac Mini. De nye Office-appene er universelle, så de vil fortsette å fungere bra på Mac-maskiner med Intel-prosessorer også. Appene er ikke bare raske, men de ser også bedre ut visuelt. De har blitt redesignet for å matche det nye utseende til Mac-OS Big Sur.
Dersom du har skrudd på automatiske oppdateringer vil du begynne å motta disse oppdateringene i dag. Du kan også gå til Mac App Store og klikke på fanen Oppdateringer, eller gå til Office-appens Hjelp-meny og velge Se etter oppdateringer.
Microsoft Teams
Med mer enn 115 millioner aktive brukere verden over har Teams blitt en viktig del av måten vi samarbeider på. Med Teams møtes vi, vi prater sammen, ringer og samarbeider i en enkelt app. Den samme opplevelsen gjelder også på Mac – hvor det er full bredde av Microsoft 365. Det jobbes samtidig med en universell app-støtte for M1 Mac-maskiner.
Microsoft 365 opplevelser laget for Mac
I løpet av de siste månedene har Microsoft redesignet de kjente Office-appene med fokus på enkelthet for å forbedre brukervennligheten. For eksempel har Outlook for Mac fått et redesign som samsvarer med det nye utseende til MacOS Big Sur, og en oppdatert Office Start-opplevelse for Word, Excel, PowerPoint og OneNote for Mac.
Microsoft har også lansert støtte for iCloud-kontoer i nye Outlook for Mac. Dette gjør at du kan organisere e-post, kontakter og kalendre sammen i en app. Denne funksjonen er under utrulling.
Enkelt og intuitivt
Et annet fokusområde er å få Microsoft 365-appene til å fungere slik du vil jobbe. For eksempel er Tell me en funksjon som gjør at du raskt kommer til de Office-verktøyene du trenger. Her kan du også finne ulike handlinger du vil utføre ved å skrive det du leter etter i Word, Excel, PowerPoint eller OneNote. I tillegg lar Microsoft Search i nye Outlook deg skrive ut spørsmålet ditt for å finne e-post, hendelser og filer. Disse funksjonene har som hensikt å hjelpe deg med å forenkle hvordan du bruker Microsoft 365-appene sammen. Disse er nå tilgjengelig for alle Mac-brukere.
Produktivitets-hack: Bruk telefonen din til å ta bilder av viktig informasjon du vil jobbe med. Med Data fra bilde kan du ta et bilde direkte på iPhone og gjøre det til data du kan redigere i Excel for Mac. Denne praktiske nye funksjonen bruker kontinuitetskamera på din Mac og er nå tilgjengelig. Du kan lese mer om funksjonen her.
Nye måter å samarbeide på
Deling av kalendre i Outlook med medarbeidere bidrar til at du kan administrere tiden din mer effektivt. Ved å gi tilgang til andres kalendre kan du raskt og enkelt planlegge møter og arrangementer. Basert på Microsoft sin synkroniseringsteknologi og tilkoblet arkitektur kan Outlook gi pålitelig og rask synkronisering av kalenderhendelser på tvers av Mac, Windows, iPhone, Android og Web.
Innhold som betyr noe
Når du lager innhold, blir det vel så viktig å kunne samarbeide i dokumenter og presentasjoner, særlig når man ikke sitter på samme sted. Nå får man moderne kommentarer i Word for Mac, samtidig som det også kommer forbedrede @omtaler både i PowerPoint og Word.
Sikkerhet
Sist, men ikke minst, gir Microsoft Information Protection følsomhetsetiketter deg mulighet til å klassifisere bedriftens data gjennom manuell og automatisk merking av innhold. Manuell merking er tilgjengelig i Word, Excel, PowerPoint og Outlook for Mac. Automatisk merking kommer til de samme appene for Microsoft 365 E5-kunder tidlig i 2021.
Det er helt tydelig at Microsoft jobber for at brukeropplevelsen skal bli bedre for Mac-brukere, og flere av funksjonene vi har nevnt i dette innlegget er med på å forbedre denne opplevelsen.