Endelig er Copilot tilgjengelig på norsk
Endelig er Copilot tilgjengelig på norsk, og vil dermed åpne muligheten for norske virksomheter til å ta i bruk den populære tjenesten. Tidligere har copilot bare vært tilgjengelig på et utvalg av språk og har derfor satt noen begrensninger for bruk i Norge.
Bli kjent med «prompting»
For å få best mulig utnyttelse av Copilot er det en fordle å bli god på å «prompte». Her er noen eksempel som kan få deg i gang:
- Hva er siste nytt fra @person, organisert etter e-postmeldinger, chatter og filer?
- Foreslå en liste over produktnavn for en toppmoderne brødrister som er energieffektiv og stilig.
- Foreslå rimelige måter på hvordan vi kan optimalisere nettstedet for organiske søk.
- Skaff en liste over gjøremål ut fra møtene mine.
- Opprett en presentasjon fra «fil» (Dette spørsmålet fungerer bare for kunder med et bedriftsabonnement).
- Forklar dette dokumentet i tre setninger.
- Skriv en e-postmelding som gratulerer teamet med avslutningen av regnskapsåret.
- Foreslå vanlige spørsmål som kan stilles for å komme i gang med tilbakeblikk med kolleger.
- Legg til et lysbilde med agenda.
- Legg til en møteagenda basert på mine tidligere møtenotater med xx.
- Lag en målsetning for et nytt [markedsføringsteam].
- Oppsummer dette dokumentet [i tre hovedpunkter].
- Lag et utkast til en plan for [et eksternt teamarrangement].
- Hva er målene og emnene fra møtet? Formater hver inndeling med en fet overskrift, en punktliste og navn.
Husk!
Jo flere detaljer du kan gi Copilot, jo bedre.
Copilot spørsmål
Copilot-spørsmål er instruksjoner eller spørsmål du bruker til å fortelle Copilot hva du vil gjøre. Spørsmål kan inneholde fire deler:
- Mål (hva du vil gjøre): «Jeg vil ha en liste med 3–5 punkter for å klargjøre …»
- Kontekst (hvorfor du trenger det, og hvem som er involvert): «... for et kommende møte med Sam ...»
- Forventninger (hvordan Copilot skal svare): «Svar med en tone som er vennlig og myndig ...»
- Kilde (hvilken informasjon Copilot skal bruke): «Bruk e-postmeldinger og chatter fra de siste to ukene.»
Du kan gjøre spørsmålet kort eller langt, men alt som kreves, er et klart mål. Hvis du vil være mer spesifikk, kan du legge til ekstra opplysningene.
Husk å lage en god plann for implementering
Før implementeringen av et avansert dataverktøy som Copilot, er det essensielt å sikre at ansatte kun har tilgang til de dataene de faktisk skal ha tilgang til. Copilot er designet for å effektivt analysere og bearbeide store mengder data tilgjengelig i en organisasjon. Til tross for at dette kan være svært verdifullt, innebærer det også risiko: Copilot kan potensielt avdekke og/eller bruke skjult eller sensitiv informasjon som tidligere har vært beskyttet gjennom uklarhet eller mangel på tilgjengelighet.
Problemstillingen blir ytterligere komplisert fordi Copilot har tilgang til all data en bruker kan aksessere. Dette øker risikoen for at sensitiv informasjon utilsiktet kan bli integrert i generelle dokumenter og presentasjoner. For eksempel, hvis en bruker ber Copilot om å lage en presentasjon om en ansatt, kan programmet teoretisk inkludere privat informasjon fra tidligere medarbeidersamtaler eller lønnsoppgjør relatert til vedkommende, dersom slike data er tilgjengelige for brukeren.
For å håndtere og minimere denne risikoen, er det avgjørende at brukere av Copilot er fullt informert om potensialet for utilsiktet datadeling. Videre anbefales det sterkt å implementere verktøy som "Sensitivity Labels" for å forbedre datasikkerheten. Disse etikettene lar organisasjoner klassifisere og beskytte data basert på sensitivitetsnivå. Ved å bruke slike etiketter kan man sikre at sensitiv informasjon er korrekt identifisert og beskyttet, noe som reduserer risikoen for at slik informasjon blir delt og tilgjengeliggjort gjennom Copilot.
Risikofaktorene understreker viktigheten av grundig tilgangsstyring og informasjonsklassifisering i enhver organisasjon som bruker eller vurderer å ta i bruk avansert dataanalyse og -behandlingsteknologi.
Dersom du trenger hjelp med å komme i gang kan du bestille vår startpakke.