Hold deg organisert samtidig som du har det gøy - Microsoft Teams chat
Chat-funksjonen i Microsoft Teams har blitt en uunnværlig kommunikasjonsmåte på tvers av de aller fleste virksomheter. Før var vi mer organisert i selve mailboksen vår, mens nå har vi heller flere samtaler på ett sted. Det kan til tider kanskje bli litt utfordrende å håndtere individuelle samtaler med gruppesamtaler. Her gir vi deg noen tips til hvordan du kan fokusere på det som betyr mest, samt hvordan du på best mulig måte kan holde styr på alle samtalene dine, og kanskje til og med ha det litt gøy med de ulike funksjonene som følger.
Skjul chatter
Dette er en enkel måte å rydde i chatlisten på, spesielt med chatter som du ikke har et umiddelbart behov for, men som du ikke vil slette. Høyreklikk på chatten du vil at skal forsvinne og velg «Skjul». Dersom du trenger å hente tilbake chatten kan du søke og velge å «Vise» chatten.
Slett en chat
Er ikke chatten lenger nødvendig? Da kan du enkelt slette den. Høyreklikk på chatten og velg «Slett samtale». Da blir denne borte for godt.
Merk som ulest
Dersom du ikke har tid til å lese meldingen med en gang kan du høyreklikke på chatten og velge «Merk som ulest». Den vil fortsatt være uthevet, så det blir enkelt å komme tilbake til samtalen.
Demp chatten
Noen ganger kan varlser fra aktive chatter distraherende. Dersom du trenger å fokusere høyreklikker du bare på chatten og velger «Demp». Du vil fortsatt være inkludert i samtalen, men på dine egne vilkår. Du kan alltid «Oppheve dempingen» av chatten når du er klar til å motta varsler igjen.
Fest en chat
Har du en viktig chat du trenger å holde øye med og finne raskt tilbake til? Høyreklikk på chatten og velg «Fest» for å få den til toppen av chattelisten. Du kan feste opptil 15 chatter. Dersom du ikke lenger trenger å ha samtalen festet lenger kan du også velge å ta vekk dette ved å høyreklikke på chatten. Da legger den seg tilbake til listen over nylige chatter i kronologisk rekkefølge.
Effektive samtaler
Det kommer ofte situasjoner hvor du er opptatt, og hvor det samme gjelder kollegaene du kommuniserer med. Det finnes funksjoner som du kan bruke for å sikre at meldingene dine blir sett av de riktige personene.
@omtale i en chat
Når du er i en gruppechat og ønsker å få oppmerkesomheten ti en bestemt person kan du bruke @omtale. Personen mottar da et varsel. Det er bare å begynne å skrive en @ i meldingen og deretter navnet til personen du ønsker.
Rediger en melding
Trykker du «send» for tidlig eller ved en feil? Høyreklikk på på meldingen og velg «Rediger» for å endre. Send deretter meldingen på nytt.
Svar på en bestemt melding
Chatter inneholder ofte flere frem og tilbake svar. Ved hjelp av sitert svar kan du svare på en bestemt melding i chatten. Gå til meldingen du vil svare på. Hold markøren over meldingen og velg «Svar». Meldingen du valgte vil vises i skriveboksen.
Chat med Teams-brukere utenfor bedriften
Dersom bedriften tillater det kan du starte en ny samtale med en ekstern kontakt ved å skrive inn personens e-postadresse eller telefonnummer.
Tips til kreative uttrykk
Når du vil heie på en kollega, gi positiv feedback eller gratulere med dagen kan du fint uttrykke deg mer menneskelig i en chat.
Reaksjoner
Reaksjoner lar deg raskt gjenkjenne en tidligere melding med et bredt spekter av følelser. Holde musepekeren over en melding og velg den som passer best.
Bruk en emoji
Emojier har blitt veldig vanlig i nesten all kommunikasjon. I Teams kan du velge mellom 800 emojier.
Gif-er
Noen ganger er det enklere å kommunisere en melding med et bilde. Bruke Gif-er for å gi en entusiastisk velkomst eller svar på noe morsomt. Dersom du vil sende en animert Gif velger du Gif-ikonet.
Memes og klistremerker
Teams-chat lar deg også dele klistremerker og memes. Du kan også lage dine egne. Velg den du vil ha, legg til bildetekst og klikk på «Ferdig».