En viktig del som inngår i prosessen med å velge en IT-leverandør er selskapets profil. Hvilke verdier har leverandøren, hvordan gjenspeiles disse i arbeidet de ansatte gjør, og er det noen likheter mellom verdiene til ditt selskap? Når du skal velge IT-leverandør er det viktig å velge et selskap som passer ditt eget – som har fokus på de tingene du og dere syns er viktig.
Spørsmål du kan stille:
Et tips kan i tillegg være å sjekke ut leverandørens hjemmeside.
Hvem som jobber i selskapet du skal være kunde av er essensielt ved valg av IT-leverandør. Hvem er de? Hvilken erfaring har de? Og besitter de kompetansen som trengs for å dekke dine nåværende og fremtidige behov?
Spørsmål du kan stille:
Digitaliseringen er et faktum og nøkkelen til vellykkede digitaliseringsprosesser ligger i å implementere teknologi som selskaper og de ansatte faktisk finner meningsfullt. Ved evaluering av ulike leverandører er det viktig å få kartlagt hvilke løsninger og tjenester leverandøren tilbyr.
Spørsmål du kan stille:
Vi er alle opptatt av pris - og vi ønsker å betale riktig pris for tjenesten vi kjøper. Leverandører priser sine tjenester ulikt; mens noen opererer med fastpris, tilbyr andre mer variable prisalternativer. Hva er viktig for dere?
Spørsmål du kan stille:
Hvor viktig er kundeservice og tilgangen til support for din virksomhet? De aller fleste leverandører vil nok påstå at de er opptatt av fornøyde kunder - men kan de demonstrere dette på noen måte? Virksomheters behov for support er ulik og blir blant annet påvirket av ansatte og deres kunnskapsnivå, samt hvor mye intern tid man ønsker å bruke på support. Lag dere en liste over hva dere legger i god kundesupport og undersøk om leverandøren kan innfri deres ønsker.
Spørsmål du kan stille:
Digitale infrastrukturer og systemer blir stadig mer komplekse, omfattende og integrerte. Det forventes at digitale tjenester skal være tilgjengelige til enhver tid. En vellykket digitalisering handler om at løsningene ivaretar krav til sikkerhet og den enkeltes personvern på en god måte, og at vi kan ha tillit til at digitale løsninger fungerer slik de skal.
EUs forordning for personvern, General Data Protection Regulation, skal sørge for beskyttelse av personopplysninger, og stiller strenge krav til dokumentasjon av rutiner, behandling av personopplysninger, sikring av opplysninger og risikovurdering.
Din IT-leverandør må kunne gi deg trygghet på at det ikke finnes unødige sikkerhetsrisikoer i sine eller deres løsninger - verken lokalt eller i skyen. Proaktive driftsløsninger er avgjørende for å sikre stabile systemer uten nedetid og unødvendig stans i produksjon.
Spørsmål du kan stille:
Ønsker dere å være en stor fisk i en liten dam eller en liten fisk i en stor dam? Dette kan det være lurt å ha gjort seg opp en mening om i forkant av valg av IT-leverandør. Større og mindre leverandører gir ulike fordeler - hva er viktigst for dere?
Spørsmål du kan stille
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Mer fra fagbloggen