Den digitale transformasjonen handler ikke bare om å gjøre manuelle arbeidsprosesser mer effektive, den handler vel som mye om å forbedre kunde- og medarbeideropplevelsen. I september 2017 utvidet Microsoft og Adobe sitt strategiske samarbeid ved å fokusere på integrasjoner mellom Adobe Sign og Office 365-produkter som Microsoft Teams, SharePoint og Outlook. Det er ingen tvil om at denne kombinasjonen er til nytte for alle bedrifter. Vi ønsker ikke lenger å jobbe på papir, vi ønsker enkelthet, og vi vil at våre arbeidsprosesser skal være tidsbesparende. Basert på dette, annonserte Adobe Document Cloud i forrige uke at de nå videreutvikler denne integrasjonen ved å integrere PDF-tjenester som en del av Office 365. Når tjenesten er integrert av din administrator, kan du nå forhåndsvise PDF-dokumenter i OneDrive og SharePoint. Acrobat kan dermed koble direkte med din OneDrive hvor PDF’er kan åpnes, endres og lagres.
Hva er nytt?
- Du kan nå enkelt få tilgang til Adobe Sign- og Adobe PDF verktøy direkte fra Office 365 navigasjonsvindu i Outlook, Word, PowerPoint, SharePoint og OneDrive
- Muligheten for å konvertere Word, Excel og PowerPoint dokumenter til Adobe PDF-filer med høy-kvalitet, samtidig som du bevarer skrift, formattering og utseende.
- Du kan kombinere flere Office-filer, bilder, tekst og PDF’er til et eget dokument for videre distribusjon og arkivering.
- Det blir mulig å vise og redigere PDF’er som er lagret i OneDrive og SharePoint direkte fra Acrobat DC.
- Eksporter PDF-filer til Excel, Word og PowerPoint.
- Du kan lage digitale kontrakter, bruke e-signatur og overvåke status for signering.
- Muligheten for kunder og medarbeidere til å fylle inn og signere dokumenter hvor som helst, fra hvilken som helst enhet.
Word, Excel og Powerpoint
Du kan lage PDF-filer direkte i din Office 365 applikasjon, samt sende dokumenter til signering og overvåke status i Word og PowerPoint.
SharePoint
Du kan bruke Document Cloud-løsninger med SharePoint for å strømlinje arbeidsflyten til dine dokumenter. Avtaler kan signeres umiddelbart, og du kan arbeide sømløst med PDF-filer.
Outlook
Du kan sende dokumenter til signering og sjekke status direkte i Outlook. Ved å bruke automatisk utfylling og teknologien for signering får du muligheten til å gjenkjenne områder og signere dokumentene du mottar. I tillegg kan du bruke Acrobat til å konvertere meldinger og mapper til PDF uten å forlate Outlook.
Microsoft Teams
Du kan lage, dele og akseptere elektroniske avtaler i Microsoft Teams. Dette skaper effektivitet når det kommer til opprettelse av innhold og dokumentgodkjenning.
Microsoft Flow
Du kan inkludere e-signaturer i favorittprogrammer som er støttet av Microsoft Flow. Det er mulig å slå av aktiviteter automatisk etter en avtale er signert og samtidig overvåke status via varslingmaler.
OneDrive
Du kan konvertere Office-filer til PDF, og kombinere dokumenter i en enkelt fil, rett i OneDrive.
Raskere, smartere og sikrere
I tillegg til å inkludere verktøy for rapportering, deling og samarbeid, blir PDF-filer ofte brukt til å lage ferdige versjoner med innhold som brukes i mange forskjellige filer. Med PDF-tjenester, samt nylig innførte kombinasjons-filer med Adobe-funksjonalitet, kan du velge flere filer og legge inn en PDF med bare et par klikk i SharePoint-dokumentbiblioteket. I tillegg skal det være enklere å beskytte data, dokumenter, og ikke minst bedriften selv. Adobe Document Cloud inkluderer løsninger som møter kravene til sikkerhet, som gjør det enklere å opprettholde sikkerheten og innhente lovlige e-signaturer. Det blir også enklere å opprettholde kontrollen du trenger for å distribuere og administrere ressurser og guider.
En fordel for salgsteamet
Salgsteamet kan nå enkelt kombinere deler av en PowerPoint-presentasjon og PDF-filer direkte inn i SharePoint for å lage nye kundetilbud, og til og med få tilbudet signert uten å forlate SharePoint. Disse detaljene vil bidra til å bygge merkevaren og bedriftens rykte. Det er verdt å bemerke seg at PDF-funksjonene fungerer best dersom virksomheten leverer en sammenhengende opplevelse på tvers av alle digitale berøringspunkter som web, mobil og e-post.
Konklusjon
Microsoft og Adobe har sammen gjort det enklere å levere digitale kundereiser uten behov for papir. En papirbasert prosess er utdatert, og gjør kundereisen lang. Integrasjonen er med på å styrke bedriftene, ved å forbedre arbeidsflyt og å skape mer moderne produktivitet.
Kilde:
https://theblog.adobe.com/adobe-document-cloud-powers-forward-microsoft/