OneDrive for Business og Dropbox Business – likheter og forskjeller
En av de største fordelene ved å lagre dokumenter, bilder, musikkfiler, hjemmevideoer, brukernavn/passord og andre personlige filer i nettskyen, er at de er tilgjengelige fra hvor som helst – så fremt du har internettilgang og en enhet å åpne dem på. Du kan bruke filene dine på samme måte som om de befant seg fysisk på din egen desktop, mobil eller nettbrett.
Skylagringstjenester er perfekt for deg som benytter flere datamaskiner og enheter i løpet av arbeidsdagen, og som ønsker å dele dine filer med kolleger.
OneDrive for Business og Dropbox Business er to av de største skylagringstjenestene på bedriftsmarkedet. Ved første øyekast kan det se ut som om de to tjenestene er helt like, men det er noen viktige forskjeller.
Nedenfor har vi satt OneDrive for Business og Dropbox Business opp mot hverandre for å avdekke (u)likheter når det blant annet kommer til synkronisering og sikkerhet.
Deling av filer internt i firmaet
Gir mulighet til å se filer som er delt med deg, men har ingen funksjon for å synkronisere disse ned til din maskin. I Office 365 finnes derimot tjenesten SharePoint, som er bygget spesielt for dokumentbibliotek og som skal brukes av mange innenfor firmaet samtidig.
Slik deler du filer i OneDrive:
Gå til OneDrive-nettsiden og logg på med jobb-kontoen.
- Velg filen eller mappen du vil dele, og velg deretter Del.
- Angi navnene på personene du vil dele med, og skriv eventuelt en melding. Som standard er Tillat redigering aktivert. Hvis du vil at personer kun skal kunne se filene, kan du fjerne avmerkingsboksen.
- Klikk på Bruk når du er ferdig.
- Velg Send når du er klar til å sende koblingen.
Gir mulighet til å synkronisere ned filer/mapper som er delt med deg.
Slik gir du redigeringstilgang til filer/mapper i Dropbox:
- Hold musepekeren over mappen du vil dele.
- Klikk på den blå Del-knappen som dukker opp.
- Angi e-postadressene til de som trenger redigeringstilgang til mappen.
- Velg Kan redigere fra nedtrekksmenyen.
- Legg til en melding om filene, og klikk på Del.
App til mobilen
En egen app hvor du kan se alt innhold som er lagret i OneDrive for Business, som automatisk kan laste opp alle bilder som blir tatt. Det er i tillegg mulig å lage et PDF-dokument når du tar flere bilder etter hverandre. Sistnevnte kan for eksempel være nyttig om du tar mange bilder i en forelesning eller på et seminar og ønsker å samle disse, eller om du skal sende inn reiseregninger til økonomiavdelingen.
En egen app hvor du kan se alt innhold som er lagret i Dropbox Business, som automatisk laster opp alle bilder som blir tatt.
Deling til andre som ikke har konto
Synkroniseringsprosessen
Pris og tilgjengelighet
Sikkerhet
Grensesnitt på nett
Mulighet for lagring direkte fra program på PC
unksjon som gjør at du kan lagre filer fra f. eks. Word, Excel eller Adobe Photoshop «direkte til skyen» istedenfor kun lokalt på harddisken.
Konklusjon
Alt i alt er de to skylagringstjenestene svært like. OneDrive for Business er det anbefalte valget for deg som stiller ekstra høye krav til sikkerhet, og for deg som allerede bruker eller vurderer å bruke Office 365. Dropbox Business anbefales til deg som ikke har behov for Office 365, og til personer som ønsker en høyere inngangspakke på inkludert lagring.