Har din virksomhet en digital beredskapsplan?
I den digitale hverdagen vi lever i, er det viktig for enhver virksomhet å ha en digital beredskapsplan. Hva kan du gjøre for å unngå å bli offer for datakriminalitet, og hvordan kan du forberede virksomheten best mulig.
NSM har utarbeidet en sjekkliste over prioriterte tiltak virksomheter bør følge, særlig i en skjerpet sikkerhetssituasjon.
Virksomheter i dag bør på forhånd ha etablerte og gjennomførbare beredskapsplaner. I tillegg må de ansatte ha gjennomgått opplæring for å unngå menneskelige feil. Med et økende risikonivå verden over, er det desto viktigere å ha dette på plass. Det kan være krevende å gjennomføre raske endringer. Vi har derfor samlet sammen en sjekkliste, basert på det NSM anbefaler at dagens virksomheter iverksetter som en del av sin jobb med datassikkerhet.
- Har du kartlagt alle systemer virksomheten din bruker?
- Har du et vedlikeholds- og nettverkskart, samt oversikt over tilknytninger mot andre virksomheter?
- Har du oppdaterte sikkerhetskopier av datasystemene som brukes i virksomheten?
- Er disse lagret i et isolert system som har ekstra beskyttelse mot tilsiktet og utilsiktet sletting, manipulering og uthenting?
- Har du kontroll på tjenester som kan være eksponert via internett?
- Har virksomheten utstyr eller løsninger som bør fases ut? Dette kan for eksempel være løsninger som mangler muligheten for tofaktorautentisering.
- Har virksomheten flyttet tjenester og løsninger til skyen?
- Har virksomheten kontroll på alt utstyr de ansatte bruker? Både på kontoret og på hjemmekontoret?
- Har virksomheten en rutine for gjennomgang av brukere og tilganger? Husk å fjerne brukere som ikke lenger skal ha tilgang, og sikre samtidig at brukerne ikke har tilgang til flere tjenester enn nødvendig.
- Har alle brukere unike og sterke passord? Huks at tofaktorautentisering må på for alle tilganger.
- Har virksomheten kontroll på hvem som trenger tilgang når og fra hvor?
- Har virksomheten en løsning for monitorering av systemer og nettverk?
Dette kan for eksempel være loggføring på flere systemer. Det er helt avgjørende å kunne undersøke en hendelse dersom den inntreffer. - Har virksomheten gjennomført tiltak som er rettet mot medarbeidernes sikkerhetskultur- og forståelse?
- Har virksomheten utarbeidet en beredskapsplan? Er denne oppdatert og gjennomprøvd?
- Har virksomheten oppdaterte lister over kontaktpunker blant relevante ansatte og tjenestetilbydere innen hendelseshåndtering?
- Har virksomheten kontroll på de ulike leverandørkjedene?
- Har virksomheten en oversikt over leverandører av systemer og tjenester?
- Leverandørkjeder kan representere sårbarhetsflater for digitale angrep. Det er derfor veldig viktig at disse er med i beredskapsplanen.
- Har virksomheten opprettet tilgangskontroll og sikkerhetsbarrierer når det kommer til skytjenester som er utenfor virksomhetens infrastruktur?
Kilde: Digital beredskap i en skjerpet situasjon - Nasjonal sikkerhetsmyndighet (nsm.no)