Brannmurer, routere, switcher og aksesspunkter - hva er viktig å tenke på ved anskaffelse eller utskiftning, hvordan sørge for at de ikke utgjør en sikkerhetstrussel, og hvorfor velge en "som en tjeneste"-modell?
Hva er riktig utstyr for deg?
Kontorareal, lokalets byggmaterialer og de ansattes ytelsesbehov er blant de viktigste faktorene som er med på å avgjøre det ideelle nettverksoppsettet for din bedrift. Før anskaffelse av nytt eller utskiftning av eldre utstyr kan det være lurt å få en befaring fra en kyndig leverandør som utfører en dekningsanalyse og setter opp en nettverkstegning.
Det fins flere kjente produsenter på markedet, heriblant Aruba, Palo Alto og Fortinet, som alle leverer solide produkter beregnet for bedriftsmarkedet. Slik som med innkjøp av PC anbefaler vi aldri bedriftskunder å kjøpe nettverksutstyr beregnet for privatbruk. Årsaken til dette er at utstyr beregnet for bedriftsmarkedet både er bedre testet og mer stabilt. I tillegg leveres dette utstyret med viktige sikkerhetsfunksjoner og gode supportavtaler.
Hva er nettverk som en tjeneste?
Tidligere var det vanlig at bedrifter gjorde en større engangsinvestering og selv gikk til innkjøp av maskinvare, programvare, lisenser og tjenester - som ikke nødvendigvis ble levert fra samme leverandør. Etter hvert som skytjenester og den abonnementsbaserte modellen har gjort sitt inntog på bedriftsmarkedet, er det blitt stadig mer vanlig å sette bort hele nerrverksinfrastrukturens livssyklus til noen andre.
Nettverk som en tjeneste (Nettverk as a Service, NaaS) vil si at nettverksinfrastruktur med all nødvendig hardware og software leveres som et månedsabonnement. Du vil med en slik modell kun ha en leverandør å forholde deg til, som vil ha ansvar for overvåkning og daglig drift av utstyret, implementering av sikkerhetsoppdateringer, og utskiftning av utstyr når det er tid for det. Dette betyr at bedriften slipper å tenke på problemløsning, vedlikehold og feilsøking, som vil lette på bekymringene og arbeidsmengden til IT-personalet, i tillegg til å slippe risikoen med å eie eget utstyr.
Sikkerhet - sikkerhet - sikkerhet
I tråd med at trusselbildet er i stadig endring er det viktig at alt nettverksutstyr oppdateres jevnlig. De ledende produsentene er raskt ute med nye oppdateringer for å tette nye sikkerhetshull og mulige feil, så her er det viktig å være like proaktiv å implementere disse oppdateringene så fort de kommer ut. På denne måten sikres det at sensitiv forretningsinformasjon er beskyttet mot cybertrusler og uautorisert tilgang.
Et annet potensielt sikkerhetshull er alderen på komponentene i utstyret. Generelt er utstyr over 5 år ofte utenfor support fra produsent, som vil si at det ikke vil bli oppdatert med viktige sikkerhetsoppdateringer. Eldre utstyr vil i tillegg gi økt sannsynlighet for ustabilitet.
En liten huskeliste
Så, for å oppsimmere -hva er viktig å avdekke ved anskaffelse eller utskiftning av nettverksutstyr?
- Hva slags nettverksutstyr er det behov for?
- Skal utstyret eies eller leies?
- Hvilke sikkerhetskrav er det til nettverket?
- Hvor burde utstyret plasseres?
- Hvem skal ha ansvar for administrasjon og vedlikehold?