Det finnes utallige måter vi kan gjøre presentasjoner og dokumenter mer fargerike, grafiske og kanskje også mer interessante. Det finnes også en rekke funksjoner som gjør det enklere å samarbeide på i samme dokument. Det kommer stadig oppdateringer som skal gjøre det enklere for oss som brukere å være kreative og effektive. Her kommer 5 triks og tips:
1. Video i presentasjoner
Bruker du video når du skal holde en presentasjon? Du kan enkelt sette inn eller koble til en video fra for eksempel Youtube eller Slidehare i presentasjoner i PowerPoint.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194362740', style='' %}
Det er mulig å bruke en «innbyggingskode». Finn videoen du ønsker å bygge inn på Youtube, høyreklikk på iFrame innbyggingskoden og klikk på kopier. Deretter limer du inn «innbyggingskoden» i boksen Innbyggingskode for video.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194369966', style='' %}
Du kan også sette inn en video direkte fra PC’en eller OneDrive. Dette kan være praktisk, men merk deg at det også øker størrelsen på presentasjonen. En koblet video holder presentasjonsfilmen mindre, men koblingen kan også brytes. Det anbefales derfor at du lagrer presentasjoner og koblede videoer i samme mappe.
2. Snakk sammen i et delt Word-dokument
Dersom du redigerer et delt Word-dokument i Office 365, kan du klikke på bildet til personen som du også redigerer dokumentet med, og deretter starte en samtale.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194364076', style='' %}
3. Oversett tekst direkte i dokumentet
Du kan markere hvilken som helst tekst i et Word-dokument, høyreklikk, og deretter klikk oversett. Velg hvilket språk du ønsker å oversette til, og klikk på sett inn.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194364100', style='' %}
4. Bruk et template for å lage CV
Du trenger ikke lenger bruke lang tid på å formatere i Word. Bruk heller en ferdig template - det finnes mange å velge mellom. Når du åpner Word og et nytt dokument, skriv inn CV i søkefeltet.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194364137', style='' %}
5. Gi dokumentene en visuell appell
Med enhetlig skrifttype og fargevalg kan dokumentet skille seg ut. I Word gjør du dette ved å velge Utforming og Temaer. Pek på temaer for å få en forhåndsvisning og velg deretter en du liker.
{% video_player "embed_player" overrideable=False, type='scriptV4', hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width='null', height='null', player_id='7194364176', style='' %}
Avslutning
Vi ser stadig at det blir enklere å lage kreative presentasjoner og mer fargerike dokumenter. Vi trenger ikke lenger dukke ned i formler og fargekoder - både Word og PowerPoint har flere funksjoner som gjør det enklere for oss.