Vi snakker mye om Microsoft Teams når vi jobber eksternt, som er selve navet i Office 365. Teams knytter sammen tjenestene i Office 365 som gjør det enkelt for oss å navigere frem til filer og dokumenter. I dette innlegget ser vi på noen smarte tips til hvordan vi kan bruke de ulike tjenestene i Office 365, og hvordan vi knytter dette sammen.
Legg alt arbeid i OneDrive
Å lage en fil i OneDrive eller i Microsoft Teams betyr at du enkelt kan dele den og samarbeide med andre. Logg deg inn i Office 365 og gå til OneDrive, bla igjennom mappen du vil lagre filen i, velg Ny og deretter filtypen du ønsker å opprette. Når du legger til innhold lagrer OneDrive filen automatisk.
Bruk Microsoft Teams til å organisere arbeidet
Hold kontakten uansett hvor du befinner deg. Du kan få tilgang til filene dine i Teams, holde online møter, chatte med kolleger og dele innlegg med hele teamet ditt. Du finner det du trenger for å opprettholde et produktivt samarbeid, selv ved å jobbe eksternt.
Fest dine viktige kanaler
Fest kanalene du jobber med ofte. Da vil de vises øverst på listen under «Festet». Du velger Flere alternativer ved siden av kanalnavnet (…) og deretter «Fest».
Samarbeid med filene dine via Teams
Legg til en fil i en kanal for å gi tilgang til alle som trenger den. Velg «Filer» på menyen øverst i kanalen. Velg Ny for å opprette en ny fil, eller Last opp for å laste opp en eksisterende. Filen vil dermed bli delt med teamet ditt, og alle endringer vil oppdateres i sanntid.
Møt nå
Velg Kalender som ligger til venstre i Teams. Velg Møt nå øverst på skjermen, og velg deretter Bli med nå. Skriv inn navn eller telefonnummer til personene du vil legge til i møtet. For å dele skjermen din velger du Del-knappen i møtekontrollene.
Rediger sammen
For å redigere med kollegene dine logger du først på Office 365 og velger OneDrive. Du kan også her hente filen i Microsoft Teams. Åpne et Word-dokument, Excel-arbeidsbok eller en PowerPoint-presentasjon. Velg Del og skriv inn navnet eller e-postadressene til personene du vil dele med. Velg deretter Send. Filen blir da delt med alle på listen din.
Chat med andre inn i et delt Word-dokument
Du kan samarbeide enda tettere mens du redigerer dokumentet sammen. Når du redigerer et delt Word-dokument i Office 365, velger du bildet av personen og Bli med i gruppechat.
Samarbeid og lagre i OneDrive
Åpne filutforskeren (trykk på Windows-tasten +E) og velg deretter OneDrive. Dra inn filen, høyreklikk på den, og velg deretter Del. Du kan dermed dele filen med flere personer så alle kan bidra.
Sikkerhetskopier mapper automatisk
Behold mappene Dokumenter, Bilder og Desktop automatisk sikkerhetskopiert med OneDrive slik at de er beskyttet selv om du mister PC’en. På høyre side av oppgavelinjen velger du OneDrive > Mer > Instillinger. I AutoSave-fanen velger du Sikkerhetskopi og angir hvilke mapper du vil synkronisere automatisk.
Få oppmerksomhet med @omtaler
Trenger du hjelp fra noen med et dokument eller et lysbilde? Sett inn en kommentar med en @omtale. Personen vil da få en e-post som inneholder kommentaren din.
Oppsummering
De fleste er godt kjent med den vanlige Office-pakka. Her har du kontorstøtte-applikasjoner som Word, Excel og PowerPoint. Med Office 365 får du tilgang til skytjenester for samarbeid og produktivitet. Exchange sørger for e-post, kalendere og booking av møter. SharePoint organiserer dokumentene dine i biblioteker. Med OneDrive for Business får du et hjemmeområde for filene dine. Microsoft Teams forener mye av denne funksjonaliteten og gir deg en chat-basert plattform for samhandling og kommunikasjon. Utover det finner du et stadig voksende antall sky-apper, som Stream for publisering av videoer og Planner for planlegging av tiden din. Velkommen til din moderne arbeidsplass som gir en langt morsommere og mer effektiv hverdag!